'''ÇEVRECİLİK ANLAYIŞIMIZDA KAPIMIZ, SİYASET DIŞI VE TARAFSIZLIK İLKESİNDE OLAN HERKESE AÇIKTIR'''

DOĞAYA SAYGILI OLMAK MEDENİYETTİR

geri donusum marmaris

Belediyemiz 2007 yılından itibaren her atık çöp değil sloganıyla hareket geçti ve beldemizde  çevre çalışmalarına hız verdi bu bağlamda şu an itibariyle geldiğimiz nokta beldemizde geri kazanım projesi kapsamında ambalajlar,   piller, bitkisel atık yağlar, camlar, tıbbi atıklar ayrı toplatılmaktadır. Beldemizde yaz döneminde günlük 7.5 ton (Haziran, Temmuz, Ağustos, Eylül 900 ton)  kış döneminde günlük 3 ton evsel çöp toplanmakta olup bu sene toplanan evsel çöp miktarı yıllık 1620 tondur. Kaynağında ayrıştırılmış ambalaj miktarı 165.000 kğ , Atık pil 100 kğ, Bitkisel atık yağ 13.000 kğ toplanmıştır.

Ayrıca Çevre ve Orman Bakanlığı Özel Çevre Koruma tarafından projesi yapılan Akyaka-Gökova Atıksu Arıtma Tesisimiz 20 bin kişilik nüfusa göre dizayn edilen Akyaka Belediyesi’ndeki evsel nitelikli atık sular 4 adet pompa ile Gökova Beldesi’ndeki 2 adet pompa istasyonu ile Çaydere Mevkindeki arıtma tesisine iletiyor. Tesise gelen pis sular , fiziksel ve biyolojik arıtmadan geçirilerek temiz bir şekilde Çayderesine deşarj ediliyor.Tesise toplam 45 bin mt uzunluğunda 1700 adet kanalizasyon bağlantısı yapıldı.Tesisin günün koşullarındaki değeri 12 milyon YTL’ye mal olmuştur. Akyaka Belediye Başkanı Ahmet Çalca, beldenin en büyük sorunlarından birisi olan alt yapı ve kanalizasyondan sonra arıtma tesisi sorununu da çözdüklerini belirterek, “Akyaka beldesi yaz döneminde 15000m3 , kış döneminde 3000 m3 atık su arıtma tesisinde temizlenmektedir. Atık su arıtma tesisi biyolojik ve fiziksel olarak çalışmasını devam ettirmektedir.1 yıl içinde beldemize yaklaşık 100000 konaklama 170000 günübirlik ziyaretçiye ev sahipliği yapmaktadır.  Hem turizm hem de doğa açısından önemli bir merkez. Akyaka‘nın ekolojisini, doğasını ve mimari yapısını korumak zorundayız” dedi. Bunun yanında çevre çalışmalarına da önem verdiklerini belirtti.

Doğaya saygılı, mimari yapısını koruyan, hizmet alt yapısı güçlü, sürdürülebilir ve alternatif turizme odaklı, insanların birlik ve beraberlik içinde ortak hareket edebildiği Akyaka’yı oluşturmayı vizyon olarak benimsemiştir.

2011 YAZ SEZONUNDA  GÖKOVA KOYLARINI TEMİZ TUTMA PROJESİ HAYATA GEÇTİ;

Marmaris Kaymakamlığı ve Özel Çevre Koruma Kurumu (ÖÇK) tarafından hayata geçirilen proje kapsamında 2011 yaz sezonunda hizmet vermeye başlayan ”katı ve sıvı atık toplama teknesi İsmet Bey, koylara demirleyen yat ve teknelerin atıklarını  alıyor.

“Akyaka Belediye Başkanı Ahmet Çalca  Gökova körfezinde yer alan koylara uğrayan mavi yolculuk tekneleri, günü birlik seferler düzenleyen tekneler ve yatların katı ve sıvı atıklarının neden olduğu kirliliğin ortadan kaldırılması için bir dizi çalışma yürüttüklerini bildirdi.

Çalca, tekne trafiğinin ve kirliliğin yoğun olarak görüldüğü, Sedir Adası, Çamlık, Malderesi, Hırsız koyları ve Longöz koyları içerisinde hem fosseptik alımı hem de evsel atıkların alımını yapmak üzere aldıkları teknenin hizmet vermeye başladığını belirterek, projenin kıyıların geleceğe temiz bir şekilde bırakılması ve ziyaretçilere sağlıklı tatil yapma imkanı sağlayacağını söyledi.”

3 BİN TEKNE GÖKOVA KOYLARINA DEMİRLİYOR

Çalca, Marmaris Kaymakamlığının tespitlerine göre, yaz sezonunda yaklaşık 3 bin yat ve teknenin Gökova koylarına demirlediğini anlatarak, şöyle devam etti:”Biz 20 günlük zaman zarfı içerisinde yaklaşık 100’e yakın teknenin evsel atığını ve fosseptiğini aldık. Gökova körfezine bir yat ziyaretçisi olarak geldiğinizde teknemize GPRS veya haberleşme sistemi ile limana ulaşarak sıvı atığınızı teknemize ulaştırabileceksiniz. Teknemiz Gökova körfezine giren teknelere ve Marmaris Kaymakamlığı ilçe sınırları içerisinde kalan koyların temizliği için hizmet verecek.”

Teknelerden aldıkları atık yağları lisanslı firmalara verme zorunluluklarının bulunduğunu ifade eden Çalca, şöyle konuştu:”Pet şişe, naylon gibi atıkları da lisanslı olarak ekonomiye kazandıran firmalara ulaştırıyoruz. Fosseptik atığımızı da biyolojik ayrıştırma atık merkezimize alıyoruz. Gri su ve atık yağlarımızı da yine ayrı tanklar içinde biriktirip lisanslı firmalara veriyoruz.

Marmaris Kaymakamlığı ile yaptığımız sözleşmede bu yıl aldığımız atıklarla ilgili tekne ve yat sahiplerinden hiç bir ücret talep etmiyoruz. Bu uygulamanın amacı, ziyaretçilerimizi bu konuda duyarlı hale getirmek, kamuoyu ve basınımızın ilgisiyle sağlıklı bir çevreye öncülük etmek.”

UYGULAMA SEVİNDİRDİ

Gökova körfezinde yer alan koylara uğrayan tekne ve yat sahipleri ise uygulamadan duydukları memnuniyeti dile getirerek, ”burada yer alan dünyaca ünlü koylarda yaşanan kirlilik turizmi olumsuz etkilemeye başlamıştı. Özellikle günü birlik düzenlenen turlara katılan tatilcilerin geride bıraktığı çöpler, son yıllarda rahatsız edici seviyeye ulaşmıştı. Bu uygulama ile koyların temizlenmesi ve bölgeye tatile gelen yat ve teknelerin katı ve sıvı atıklarının alınması çok olumlu” dediler.

Koylara demirleyen tekne ve yatların katı ve sıvı atıklarını toplayan ”İsmet Bey” adlı teknenin kaptanı Bayram Karademir ise uygulamanın bölgeye gelen yerli ve yabancılar tarafından olumlu karşılandığını anlatarak, şunları söyledi:”Her sabah saat 08.00’de Akyaka’dan yola çıkarak Gökova Körfezi’nde yer alan koylara uğruyoruz. Tekne ve yat sahipleri bizim teknemizi gördüğünde çöplerini hazırlıyor. Biz de çöplerini teslim aldığımıza dair bir belgeyi onlara veriyoruz. Onlar da bu belgeyi sahil güvenlik ekiplerine ibraz ediyorlar. Bazı koylarda bir gün boyunca kalarak kıyılara teknelerden atılan katı atıkları da topluyoruz.”

Geçtiğimiz yıllarda kentsel yerleşim alanlarda günübirlik kullanım ve deniz yüzeyini kullanan teknelerden meydana gelen kirlilikler Malderesi ve yakın koylardan görüntüler.

Ayrıca  çevre kirliliğinin en büyük kaynaklarından biri olan market, pazar yeri gibi alışveriş ortamlarında kullanılan taşıma amaçlı poşetlerin kullanımını 1 Ocak 2012 tarihinden itibaren beldemizde yasaklanacak yerine bez torba, kese kâğıdı ve file kullanalım başlayacaktır.

Belediyemiz  ile koordineli şekilde çalışan sivil denetim ekibi kurulmuştur. 10 kişiden oluşan denetim ekibine belediyemiz tarafından hazırlanan gönüllü denetçi kartları verilmiştir.

Sivil denetim ekibi kurulma amacı halkı çevre bilincini arttırmak, yasalar hakkında bilgi vermek, çevrenin temiz tutulması konusunda denetimlerde bulunmak, çevre suçu işleyenleri uyarmak, uyarıları dikkate almayanları rapor ederek  belediyeye bildirmek ve  yasalar çerçevesinde cezalandırması sağlamak.

Gönüllü denetçilerin göreve başlaması ile bundan sonra, doğa ve çevre suçu işlenmesi eskisi kadar kolay olamayacak. Çünkü gönüllü olarak çevreyi koruma görevi üstlenenler doğayı sevdikleri, bu alanda ortaya çıkan olumsuzluklardan rahatsız oldukları ve çevre suçlarının önlenmesi gerektiğine inandıkları için, bu görevi talep etmişledir.

Böylece çevreyi kirletmeyi ve tahrip etmeyi alışkanlık haline getirenler, bundan sonra yasalara uymak zorunda kalacak ve artık çağdaş ülkelerde olduğu gibi bizde de çevrenin kirletilmemesi ve korunması sağlanabilecektir.